متخصص بیماری های عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران به قدس آنلاین می گوید: تب دانگی مانند دیگر بیماری های ویروسی برای افرادی که زمینه دارند می تواند خطرناک تر باشد اما نوع شدید و خونریزی دهنده آن برای همه افراد با هر سن و شرایطی خطرناک است.

دانگی چه وقت مرگ آور می شود؟/ " آئدس" ممکن است سراغ ما هم بیاید؟

دکتر مینو محرز می افزاید: پیش از این، تب دانگ تنها در کشورهای اروپایی از جمله فرانسه وجود داشت اما در حال حاضر تقریباً در مناطق مختلف دنیا و نیز کشور ما زیاد مشاهده شده است.

متخصص بیماری های عفونی در پاسخ به پرسش ما درباره میزان گسترش این بیماری در کشور می گوید: پشه آئدس در سال های گذشته از پاکستان به استان سیستان و بلوچستان آمده و تنها این استان را درگیر کرده بود اما در حال حاضر متأسفانه در همه مناطق کشور گسترش یافته است و البته بیشترین موارد ابتلا به تب دانگ در استان فارس وجود دارد چراکه مسافرت از این استان به امارات بیش از دیگر استان هاست.

نشانه های بیماری «تب دانگی»

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به علایم بالینی «تب دانگی» افزود: این بیماری با علایمی همچون تب همراه با سردرد، درد پشت کره چشم، گرفتاری تمام اعضای بدن، ضایعات پوستی و درد شدید در مفاصل و عضلات بروز می کند و در مواردی که موجب افت پلاکت های خون شود، خونریزی دهنده شده و خطر مرگ را به همراه دارد.

تب دانگی کدام افراد را بیشتر تهدید می کند؟

محرز تصریح می کند: این بیماری مانند دیگر بیماری های ویروسی برای افرادی که زمینه دارند می تواند خطرناک تر باشد اما در واقع نوع شدید و خونریزی دهنده آن برای همه افراد با هر سن و شرایطی خطرناک است.

راه های پیشگیری

این متخصص عفونی توضیح می دهد: پیش از این واکسنی برای مبارزه با بیماری تب دانگ وجود داشت که تنها برای افرادی که قبلا به این بیماری مبتلا شده اند کاربرد دارد و در حال حاضر واکسنی برای این بیماری نداریم بنابراین به مردم توصیه می شود درباره استفاده از توری و پشه بند و در معرض گزش قرار نگرفتن مراقبت بیشتری داشته باشند. هرچند فعالیت پشه ها در شب بیشتر است اما بهتر است در همه ساعات شبانه روز خود را از گزش این پشه مصون نگه داشت.

محرز می گوید: گسترش ویروس «تب دانگی» مانند بیماری های ویروسی تنفسی از راه هوا نیست اما در هر صورت پشه آئدس در ایران وجود دارد و می تواند بیماری را به وجود آورد.

دارویی برای تب دانگی

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به سؤال ما درباره این که آیا دارویی خاص برای درمان این بیماری وجود دارد می گوید: داروی کاملا مؤثر برای تب دانگی نداریم اما تشخیص درست و مراقبت از بیمار می تواند برای درمان، مؤثر باشد و البته نوع شدید این بیماری که خونریزی دهنده است سبب مرگ می شود.

محرز می افزاید: ضرورت دارد وزارت بهداشت و دیگر دستگاه های متولی اقدامات لازم برای مبارزه با پشه آئدس انجام دهند به ویژه آن که ایران تجربه موفقی در مبارزه با پشه مالاریا داشته و این بیماری سال ها در کشور تحت کنترل بوده است.

 توصیه هایی به مردم

این متخصص بیماری های عفونی به مردم توصیه می کند: هرچند که متأسفانه پشه آئدس به ایران وارد شده اما مردم نگران نباشند چراکه این ویروس از طریق هوا ایجاد اپیدمی نمی کند بنابراین توصیه می شود در ابتدای بیماری حتما به پزشک مراجعه کنند تا به موقع تشخیص داده شده و درمان شود و نیز در استان هایی که این پشه بیشتر دیده شده،  مردم در طول روز و هنگام کار از محلول ها و پمادهای ضد گزش استفاده کنند چراکه در حال حاضر بهترین راه پیشگیری، محافظت در برابر گزش پشه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.